24.5.13

Qaxqxa




Qaxqxa (قشْقْشة) és una de les paraules en dàrija més impronunciables i imprescindibles (perquè se'n menja a TOTA hora). Fa referència a tot açò: 
  • ݒيݒة كهلة (pipa kahla) que vol dir ‘pipa negra’. Diu que van ser els soldats espanyols que en van importar el costum. I ja ho crec que ha arrelat!
  • ݒيݒة د القرع (pipa dlqra) que vol dir ‘pipa de carabassa’.
  • نوازط (nuasit) que vol dir ‘avellana'.
  • أكاجو (acajú) que vol dir ‘anacard’.
  • ݒيسطاج (pistax) que vol dir ‘festuc'. És curiós com en català, a més de pistatxo usem la paraula festuc (de l'àrab: فستق) i en ací no s'usa (tot i que es coneix, clar).
  • اللوز (lauz) que vol dir ‘ametla’.
  • ݣرݣاع (guerga) que vol dir ‘nou’.
  • كاوكاو (kaukau) que vol dir ‘cacau’.
  • حمص (hums) que vol dir ‘cigrons’.
En qualsevol llista de paraules en dàrija, de qualsevol tema, n'hi ha que es prenen de l'espanyol (pipa), d'altres del francès (noisette, acajou...), d'altres de l'àrab (hummus...)... 

5 comentaris:

  1. Té un aspecte fantàstic... no m'extranya que en mengin a totes hores ;-)
    Bon cap de setmana!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ei, aquest plat el vaig preparar jo... :D

      Elimina
    2. Què dius ara! Et felicito, aleshores!
      El plat de sota, per cert, és molt bonic.

      Elimina
  2. mmmmmm, m'encanta els fruits i la fruita seca :)

    Aix, mira que intento aprendre Darija, però em costa tant...a més ho vull fer fonètic perquè no tinc temps de posar-me amb l'alfabet, i aleshores em costa més de trobar recursos!

    ResponElimina
    Respostes
    1. És que costa!

      De tota manera, l'alfabet àrab són 26 lletres i prou, que sempre sonen igual. Vull dir que no es necessita un any per aprendre'l, no és xinès. :-)
      Potser et facilitaria l'aprenentatge, perquè si ja amb l'alfabet àrab l'àrab marroquí s'escriu de tantes maneres diferents, amb les transcripcions ja és gairebé impossible. Moltes coses estan transcrites per llegir-les com en francès, com en anglès... no com en català.

      Però si no tens temps de l'alfabet, no sé jo si en tindràs per al darija! :-)

      Una pàgina útil, que potser ja coneixes. Hi ha alguna coseta en alfabet àrab, però en general usa el llatí:
      http://www.arabemarroqui.es/

      Elimina

Gràcies per vindre. Tots els comentaris són benvinguts, i a més de franc.