9.9.13

Comença el curs

Escola Sidi Idris, al carrer Moulay Abbas


Aquesta setmana comencen les escoles. Esperem que això vulga dir una mica de tornada a la normalitat, després del Ramadà, els milers de casaments i les vacances, que enguany tot Marroc ha decidit passar al nord. Per la calor que ha fet al sud, i perquè està de moda.

El sistema educatiu marroquí es divideix en ensenyament preescolar, ensenyament bàsic (التعليم الاساسي, que comprèn primària i secundària) i ensenyament superior (النعليم العالي).
  • En l'ensenyament preescolar (التعليم قبل المدرسي) hi ha dos tipus d'establiments. D'una banda les escoles alcoràniques (المدارس القرآنية), que són les més comunes i ofereixen el que anomenen ensenyament tradicional renovat (التعليم التجديد التقليدية). És un tipus d'educació més moral i religiosa que no instrucció general, tot i que també s'ensenya a escriure l'àrab. D'altra banda, hi ha les escoles maternals (رياض الأطفال o دور الحضانة), que utilitzen mètodes pedagògics més moderns. A les escoles alcoràniques els xiquets entren als 4 anys, però a les maternals poden entrar als 2.
  • La primera etapa de l'ensenyament bàsic és l'escola primària (المرحلة الابتدائية), gratuïta i obligatòria per a tots els xiquets de 7 a 13 anys. En total, són sis cursos. A partir de 3r s'ensenya llengua estrangera (francès). Però cal tindre en compte que l'ensenyament no es fa en la llengua habitual dels alumnes (dàrija o amazic), sinó en àrab estàndard.
  • La segona etapa de l'ensenyament bàsic és l'escola secundària (المرحلة الثانوية), que dura 3 anys. En acabar s'obté el títol de Baccalauréat. Hi ha dues modalitats: general i tècnica. Cadascun ofereix diferents itineraris. Entre les assignatures impartides hi ha Cultura femenina o iniciació a la tecnologia (??). En el primer curs de secundària es tria un segon idioma estranger, que sol ser l'anglès o l'espanyol (però alguns instituts ofereixen també alemany o italià). Els alumnes del batxillerat general tenen de 27 a 36 hores lectives per setmana, i els del batxillerat tècnic de 30 a 37.
  • Hi ha una tercera modalitat de secundària que és el que s'anomena ensenyament original (التعليم الأصيل). Són estudis basats en la religió islàmica (dret islàmic, història i civilització àrabs, pensament islàmic, etc.) i la llengua àrab (tot i que inclouen altres matèries, com ara llengües modernes). Els alumnes d'aquesta modalitat tenen entre 27 i 41 hores de classe a la setmana, i en acabant poden accedir a la universitat, com des de qualsevol tipus d'escola secundària.
  • L'ensenyament superior (التعليم العالي), en universitats públiques o privades.
A banda de tot això, entre les diferències amb el nostre sistema també trobem:
  • L'ensenyament obligatori a Espanya són 10 anys, mentre que al Marroc en són 9. Però com que al Marroc hi ha 3 anys de postobligatori, els alumnes que entren a la universitat ho fan a la mateixa edat.
  • Els llibres de text els elabora el Ministeri d'Educació Nacional (وزارة التربية الوطنية); els pares els han de comprar, però estan subvencionats. Les entitats privades no tenen competència per publicar llibres de text oficial.
  • El dissabte és lectiu. L'horari escolar pot variar, però el més generalitzat és de 8.30 a 11.30 i de 15 a 17, de dilluns a dissabte.

5 comentaris:

  1. Molt interessant! Només pots accedir a la universitat des de l'ensenyament original? Parlen més llengües que les que s'ensenyen aquí; fa pensar. Ara bé, l'horari és el que més em sorprèn perquè els talla completament el dia; què fan des de les 11.30 a les 15h? Espero que no vagin a fer companyia als seus pares, si són persones amb armilla groga com el que vau explicar i treballen les 24h. del dia, o "(hi) estan".

    ResponElimina
    Respostes
    1. Inici de curs = renovació de blog, eh!

      Elimina
    2. Pots accedir a la universitat des de qualsevol de les vies de secundària. De fet, l'ensenyament original és una cosa molt restrictiva, crec que no arriba al 1,5%. També em va sorprendre llegir que, almenys ací al nord, hi ha moltes dones que segueixen aquests estudis ("moltes" en relació al percentatge que et deia...).

      En llengües la gent ací és molt bona, però és un dels principals problemes de l'ensenyament: ningú no estudia en la seua llengua materna. A l'àrab li queda molta faena de normalització i estandardització!

      I no et crida l'atenció que vagen en dissabte?

      Elimina
    3. T'agraden els colors nous?

      Elimina
  2. M'agrada molt! A Itàlia també teníem uni en dissabte, no sé si també escola, per això em vaig apuntar a horari de mitja setmana quan hi estudiava. De la resta m'ha sorprès tot!

    ResponElimina

Gràcies per vindre. Tots els comentaris són benvinguts, i a més de franc.