23.2.15

Top 5+1 dels tòpics sobre el Marroc

Des que vivim al Marroc hem hagut de sentir moltes xorrades. Més d'una vegada els nostres pares han rebut el condol. Allà, ací, espanyolsamericans... totes persones aparentment normals ens han repetit les mateixes preguntes tan sovint que després de dos i anys i mig ens trobem capacitats per elaborar el

Foto d'I Love Clicks

Top 5 dels tòpics sobre el Marroc*


1. Les dones 

Les dones poden anar als bars? Les dones poden eixir de casa? Les dones han de dur vel? Poden dur la mateixa roba que ací? Fins i tot: Tu allà dus vel, no?

Marroc no és Aràbia. Les dones no tan sols poden anar on volen i com volen, sinó que hi van. La gent que arriba a Tetuan troba que hi ha molts més hòmens que dones pel carrer. Però depèn de les hores i dels sectors de treball, simplement. Els hòmens i les dones, de vegades, sembla que duguen vides paral·leles. Hi ha llocs on és molt difícil trobar un home, i llocs on mai no veurà una dona.

Pel que fa a la roba, probablement no existeix cap estadística fiable sobre el nombre de dones que duen hijab. Si es fixa en les dones que passen pel centre de Tetuan, trobarà que en són més o menys la meitat. Si se'n va a un barri més allunyat, seran dos terços. En alguns pobles trobarà que no arriben a un terç, i en altres que el duen totes. Però cal tindre en compte, si més no, tres aspectes: a) El mocador no està barallat amb la roba ajustada; de fet, encara que veure cames senceres (dels dos sexes) siga pràcticament impossible, mai no havíem sabut que existia la roba tan cenyida; b) El vel es duu per raons diverses: per religió, per moda, per reacció, perquè els pares volen que el duguen, perquè els pares volen que no el duguen...; c) Altres tipus de vels més dràstics, com el nicab o el burca estan molt mal vists, fins i tot per gent molt religiosa. Es consideren una cosa aliena, estrangera. Però aquests és més rar veure'ls pel carrer. Les dones que els duen sí que deuen estar gairebé sempre a casa.


2. La Meca

Allà tots resen cinc vegades al dia, no?

I tant! I servidors ouen misa entera todos los domingos y fiestas de guardar

L'islam és la religió de l'estat, així que tots els marroquins són musulmans per defecte (no està prohibit, però, tindre una altra religió. Està prohibit fer-ne proselitisme). Però, evidentment, cadascú té la seua manera de practicar: hi ha qui segueix tots els preceptes fil per randa i hi ha qui, discretament, sembla ser que no ho fa.


3. La calor

Ja deveu estar farts de passar calor!

Es veu que, quan a la tele passen el parte la temperatura de Ceuta només la miren les nostres famílies. Tetuan està a la vora de l'estret i envoltat de muntanyes. Això implica que nuvolet que passa nuvolet que s'hi agarra. No és que faça molt de fred, però diguem que el clima a l'hivern és semblant al d'Astúries i a l'estiu paregut al de Menorca. Aquest paisatge és el que tenim al costat de casa. I aquestaquest, per exemple, no estan molt lluny.

Ah, sí: al Marroc també hi ha desert i camells (vegeu el núm. 5 d'aquest apunt).


4. El menjar coent

A mi el que menys m'agrada del Marroc és que li posen coent a tot.

Ah, sí? Doncs deu ser, com la calor, molt més avall. El menjar tradicional del nord del Marroc és si fa no fa com a ca nostra: dosi escassa d'exotisme. Respecte de les espècies, hi ha dues diferències remarcables: el julivert s'usa amb el coriandre (de fet, els has de comprar sempre junts) i el comí s'utilitza en quantitats industrials. Si no li agrada el comí, no vinga a Tetuan. I si vol menjar realment coent, l'opció més propera la té a La Pobla (Mallorca).


5. La geografia, en general

Hi aneu molt sovint, a Marràqueix i a Casablanca?

Casablanca està a gairebé 400 km de Tetuan, i Marràqueix a més de 600. Ara imagine's que vostè és un marroquí que viu a Amposta. Trobaria normal que algú li pregunte si va molt sovint a Santander? O que viu a Sant Fost de Campsentelles i li pregunten contínuament: "Hi vas molt sovint, a Beniparrell?".**

I en fi, a l'inrevés caldria contar l'anècdota dels lisboetes que van preguntar quanta estona costava passar l'estret amb la barca. En dir-los que tres quarts d'hora van exclamar, decebuts: "Ah, pensàvem que Àfrica estava molt més lluny".

Conclusió: la gent, de geografia, va molt peix. Però que molt.


Bola extra 

Al Marroc tot és molt autèntic.

Si alguna vegada sent aquesta frase, encara que haja eixit de la boca d'algun ésser fins aleshores estimat... Face'ns cas: pegue a fugir tan ràpid com puga!


-----
*100% acientífic, evidentment.
**Comparacions tenint en compte els kilòmetres damunt del mapa. Que si ens posem a comparar l'estat de les carreteres...

20 comentaris:

  1. Boníssimes totes!!! Això de la roba cenyida m'ha arribar al cor...

    ResponElimina
    Respostes
    1. jajajaja es veritat, comparteixo...i afegiria: i els talons ben alts, amb els quals qualsevol, i m'incloc,es fotria de cap!

      Elimina
    2. És cert: si vols comprar-te sabates planes acaben sent les sabates de la teua àvia... :D

      Elimina
  2. Reconec que jo faria el passerell igual que els teus contactes, en moltes de les coses cauria de quatre grapes. Em sorprèn que tingueu neu per allà, no ho hauria dit, se'm creuen els cables de pensar-ho. Però el tema de les distàncies m'ha fet més gràcia, això no només ens passa amb Marroc! Crec que li diem a tothom que viu lluny, i estic convençut que algú que viu lluny nostre comet el mateix error. Si ets d'Amèrica, et sembla que a Europa està molt a prop. I bé, ja sabem que no, però està molt més a prop Amposta i Santander que Tetuan i Sant Fost de Campsentelles!

    ResponElimina
    Respostes
    1. El que de veres sorprèn és quan et fa aquests comentaris gent que efectivament ha viatjat al Marroc. Encara que siga una setmana, no es poden deixar de veure certes coses! Si més no, el mapa.

      Pel que fa a la neu: hi ha muntanyes molt més altes que les de ca nostra. Com no ha de nevar? A Tetuan, a la ciutat, no he vist nevar mai. Crec que és raríssim. Però veig la neu de la finestra (avui ja no).

      I les distàncies de vegades són relatives... Anar de Tetuan a Amposta en transport públic normalment és més ràpid que anar de Tetuan a Marràqueix. Els kilòmetres són els kilòmetres, i el temps el temps.

      Gràcies per vindre!

      Elimina
    2. És veritat, jo estic a Boston des de fa sis mesos (i em fa l'efecte que acabo d'arribar) i pareix que hagi de conèixer tots els EUA, per als catalans... Però als americans també elsfa l'efecte que cinc hores en cotxe o fins i tot en avió és no-res, i una estuvia per anar a Washington D. C. un dia (bé, no he pogut començar a estalviar, però quan pugui hi vull anar) i que em diguin que està a la vora... :s

      Elimina
    3. Fa molta gràcia quan els canadencs o els australians diuen que "al meu país les distàncies són més grans". Ah... que estireu els metres? :D

      Elimina
  3. Gràcies per explicar-nos-ho. Són tòpics arrelats, segur, però els tòpics hi són per questionar-nos-los. Algun dia vindrem a comprovar-ho -espero q sigui aviat-.

    ResponElimina
  4. Una entrada molt interessant (i caram, que ben explicats els vels al TERMCAT). A mi que t'imaginessin amb vel m'ha deixat parada :D I jo segur que he caigut en la 4. Està molt bé que ens il·lustris amb la ironia que et caracteritza. I ara no me'n recordo de què més volia afegir-hi...

    ResponElimina
    Respostes
    1. Aquesta informació del TERMCAT ja té anys, però està molt bé.
      El que passa amb aquests tòpics és que el país s'hi acaba acomodant. Ací fan menjar coent per a turistes que pensen que al Marroc és menjar coent... És un fenomen curiós que fa pensar molt.

      Elimina
  5. Ah, sí, ja me'n recordo! Que aquí som tan políticament correctes que això d'exòtic no es pot ni dir i ho dic per experiència pròpia!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ha, ha: al Marroc són totalment incorrectes. Això és una cosa bona, segons com es mire...

      Elimina
  6. Quin problema tenen en ensenyar les cames? Potser consideren que no tenen les cames prou maques per ensenyar-les? Tu o la teva parella heu provat d'ensenyar les cames? Heu despertat alguna reacció?

    Sempre m'ha fet molta gràcia això de "fiestas de guardar" sembla que guardis les festes en un armari xD

    Quan jo hi vaig anar va ser per setmana santa i feina una bona temperatura. Bé, més cap al sud, tirant cap al desert potser si que feia més caloreta.

    Vaig notar que les famoses tagines tenien una espècie en abundància però no picava pas massa, devia ser el comí que tu dius. Es que jo d'espècies quan em treus del pebre ja em perdo xD

    Doncs a mi em sembla molt tres quarts d'hora. Que el David Meca se'l fa nadant practicament amb aquest temps, eh? :P

    ResponElimina
    Respostes
    1. Crec que això de les cames és cosa del MEV d'ací. Si les ensenyes no hi ha reaccions desaforades ni crits d'histèria. Comprovat.

      A nosaltres ens fan més gràcia les festes que no guardes a l'armari. Vaja, les que utilitzes :)

      A Astúries i a Menorca també fa caloreta a l'estiu...

      Era comí. Era comí segur.

      En el darrer comentari potser tens raó. Però afegiria que David Meca no pot anar al bar de la barca mentrestant... ;-)

      Elimina
  7. Durant els cinc anys en què vaig estar vinculada el Marroc, amb parella d'allí inclosa, em feien les mateixes preguntes d'aquest post....boniiisssim!!!! jejeje...

    Però, sobretot, evidentment, la primera...quin fart de posar els ulls en blanc em feia!!!! Perquè a més me'n feien algunes més de preguntes, coses com si em coartaven la meva llibertat de moviment, les amistats, etc (perquè la gent veu massa tele, "No sin mi hija" o "Burka por amor", i es clar, Afganistan, Iran i Marroc son cosins germanos oi? perses, àrabs, berbers...xiites, sunnites, whabistes, sufis,....sense distinció, tot al mateix sac.... )

    I quan feien referència a la meva roba o a si m'obligaven que em tapés al cap....i jo sempre els deia que MAI, ningú m'havia dit res de com vestía.... i que no només això, que hi havia moltes dones amb vestimentes ben diferents al Marroc, i que a ciutats com Marraqueix o Essaouira hi havia moltes dones que anaven menys tapades que jo, amb escots, vestits o shorts, i que durant els meus viatges mai ningú havia dit res sobre el meu aspecte extern. En aquest sentit, gosaria dir que fins i tot segons com a Catalunya ens fiquem més en l'aspecte extern dels nostres veïns, en com van o deixen d'anar, que al Marroc...

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies pel comentari!
      Efectivament, "No sin mi hija" ha fet molt de mal! :)

      Pel que fa a la vestimenta, potser Tetuan no és el més indicatiu. No és una gran ciutat ni tampoc un poble. I, a més, està molt prop de la frontera. Jo crec que els tetuanís sí que es fixen molt en com va vestida la gent, i es critiquen molt entre ells. Però els estrangers, per dir-ho així, juguem en una altra lliga. La nostra manera de vestir (texans eterns i samarretes; no tan cenyits com la moda d'ací) no crida molt l'atenció. Els cabells curts en una dona, sí, molt.

      De tota manera, els estereotips funcionen en les dues direccions (caldrà un altre apunt). Ens han adreçat comentaris del tipus: "Com que a Europa les dones no respecten els marits i se'n van al llit amb tothom..." (?!?).

      Elimina
  8. Eva, veient el teu darrer comentari ja em deleixo per llegir els tòpics de l'Altra direcció. Jo també hi hagués caigut en el tema del vestir....

    ResponElimina
    Respostes
    1. No es tracta de caure. Moltes coses les suposem perquè, en realitat, no ens hem aturat mai a pensar-les bé, no?

      El tema del vestir donaria per a molt... És clar que l'apunt és només una visió superficial, subjectiva i amb una mica d'humor. :)

      Elimina

Gràcies per vindre. Tots els comentaris són benvinguts, i a més de franc.