13.11.17

Tren Ceuta-Tetuan

Estació de Castillejos, ara un centre municipal amb diversos usos

El 8 de juny de 1901 va aparèixer un article de José G. Sobral a la Gaceta de los Caminos de Hierro sobre la necessitat d'una línia de tren que unís Ceuta i Tetuan:
Hace falta, es necesario que Ceuta sea la puerta de entrada en Marruecos para España, y que se piense que esto se conseguirá haciendo cuanto antes el ferrocarril a Tetuán. [...] Un día grande para la política de España en Marruecos, será aquel que al abandonar el vagón del tren en Algeciras, sea para meterse á los pocos minutos, en el de Ceuta para Tetuán.
Estació de Cabo Negro, abandonada

Es va acabar inaugurant el 17 de març de 1918, amb l'idea d'enllaçar-la amb el ferrocarril Tànger-Fes. Però el 1958, dos anys després de independència, es va tancar. I encara avui, aquesta connexió no existeix. Des de Tetuan, si es vol agafar el tren cap al sud, cal anar amb autobús fins Asila o Tànger.

Horaris de 1927

El traçat era de 41 km, i hi havia 9 estacions. En un principi tenia un us militar, però aviat es va obrir a passatgers i a mercaderies. L'any 1927, es podia agafar el tren a Tetuan a les 8:13, i plantar-se a Ceuta a les 9:24. Avui dia, tal com (no) funciona la frontera, anar de Tetuan a Ceuta en poc més d'una hora és impossible. Si té molta, molta sort... un parell d'hores.

Túnel del tren a Rincón; ara hi passen cotxes
Les instal·lacions ferroviàries han tingut destins diversos. Moltes ja no existeixen, però d'altres s'han restaurat, o estan a l'espera d'un projecte de reutilització. L'edifici més espectacular és l'antiga estació de Tetuan. La va dissenyar Carlos Óvilo Castelo, aleshores arquitecte municipal de la ciutat, i autor de molts edificis de l'eixample o ciudad española.




Després de molts anys de deixadesa, el 2012 es va inaugurar com a Centre d'Art Modern i Contemporani de Tetuan. Amb horaris peculiars (o inexistents) i contingut discutible, però no deixa de ser una visita interessant. Darrerament sembla que s'ha espavilat una mica i hi ha més exposicions i activitats.


2 comentaris:

  1. Quan vaig visitar el Marroc vaig aprofitar el tren per fer un Fez - Marrakech, era jove i encara era mig capaç de dormir en qualsevol lloc.

    ResponElimina
    Respostes
    1. L'any que ve s'inaugura el TGV, podràs tornar-hi.

      Elimina

Gràcies per vindre. Tots els comentaris són benvinguts, i a més de franc.